شرکت قطار شهری مشهد
دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۱۸ ۱۰۰
طبقه بندی: اخبار
چچ
خط3 مترو در ایستگاه پایانه

خط3 مترو در ایستگاه پایانه

در ادامه عملیات عمرانی پرشتاب خط 3 قطارشهری مشهد، عملیات ساخت دسترسی های جانبی، معماری و تأسیسات پایانه امام رضا(ع) با اعتبار ریالی و ارزی 200 میلیارد تومان و 15 میلیون یورو آغاز شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه قدرت برنامه ریزی، اجرا، نظارت و پیگیری هایی که در پروژه های مربوط به قطارشهری در 3 سال گذشته و سال های پیشین انجام شده تحسین برانگیز است، اظهار کرد: در همین راستا از مهندسان، متخصصان، کارگران و پیمانکارانی که در این موضوع در حال تلاش هستند، تشکر می کنم و احساس می کنم که برای پیشرفت شهر مشهد همه با هم متحدیم و هیچ اختلافی نداریم.حمیدرضا موحدی زاده با تأکید بر اینکه در خدمت به مردم از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و همراه مردم خواهیم بود، ادامه داد: ساخت خط 3 قطارشهری به طول 28 کیلومتر از انتهای امیریه تا شهرک ابوذر با طراحی 24 ایستگاه در حال انجام است که قلب این پروژه از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) است؛ زیرا قسمت مرکزی شهر را در بر می گیرد و این خط به 2 خط دیگری قطارشهری نیز متصل می شود.
وی با بیان اینکه از تلاش های صورت گرفته در حوزه قطارشهری و در رأس آن شهردار مشهد که موتور توسعه شهر را باوجود همه تنگناها و گرفتاری های مالی دولت، خاموش نگذاشته است تشکر می کنم، گفت: اگر بتوانیم 1000 میلیارد تومان در حوزه قطارشهری تأمین اعتبار کنیم، می توانیم این وعده را محقق کنیم که در نیمه اول سال 1400 و حداکثر تا پایان سال آینده قسمت اول خط 3 قطارشهری مشهد را به بهره برداری برسانیم.


پایان خط 2 تا شهریور سال آینده
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد هم در ادامه این مراسم با تشریح آخرین وضعیت ساخت خطوط قطارشهری مشهد گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در خط 2 قطارشهری، دسترسی دوم ایستگاه شهید کاوه تا اوایل بهمن ماه، دسترسی دوم ایستگاه سعدی و میدان شهدا تا اواخر اسفندماه، دسترسی دوم الندشت تا خرداد 1400 و ساخت ایستگاه سلامت تا شهریورماه سال آینده به بهره برداری می رسد و با بهره برداری این دسترسی ها با رقم اعتباری 150 میلیارد تومان مجموعه خط 2 قطارشهری مشهد به صورت کامل به بهره برداری خواهد رسید.
خلیل ا... کاظمی افزود: همچنین حسب تأکید و مصوبه شورای شهر، در خط 3 قطارشهری، اقدامات ما برای ساخت و تکمیل 5.2 کیلومتر از این مسیر، حدفاصل میدان شهدا، حرم مطهر تا پایانه امام رضا(ع)، در دستورکار قرار گرفته است و اولویت اصلی ما در این خط است.وی تأکید کرد: عملیات حفر تونل خط 3 قطارشهری مشهد از سال 95 از میدان فردوسی در 2 ضلع غربی به سمت انتهای امیریه و شرقی به سمت شهرک ابوذر آغاز شد که فاصله ضلع شرقی 13.8 کیلومتر و فاصله ضلع غربی بیش از 13 کیلومتر است.
کاظمی ادامه داد: اکنون دستگاه تی بی ام یا همان حفار در بخش شرقی در سه کیلومتری شهرک ابوذر است و عملیات حفر تونل در این ضلع در 6 ماه اول سال 1400 به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: در راستای اتصال خط 3 به خطوط 2 و یک قطارشهری، عملیات ساخت و تکمیل قطارشهری در خط 3 از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) در حال انجام است و امروز عملیات ساخت ایستگاه پایانه امام رضا(ع) آغاز شده است. زمان بندی برای بهره برداری از این ایستگاه اواخر شهریور سال آینده است.


حفر تونل خط 4 از اسفند امسال
معاون شهردار مشهد در ادامه گفت: همچنین تا اواسط اسفند امسال عملیات حفر تونل خط 4 قطارشهری مشهد از منطقه مهرمادر آغاز خواهد شد و هم زمان با این کار و انتقال دستگاه حفر تونل از ضلع غربی خط 3 به ورودی خط 4، عملیات حفاری ضلع غربی خط 3 به دلیل اینکه وضعیت زمین در این محدوده به صورت خاک است و زمین سختی در مسیر وجود ندارد، به صورت دستی انجام می شود.


ایستگاه پایانه امام رضا(ع)، اولین ایستگاه خط 3
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در حاشیه این مراسم و درجمع خبرنگاران با بیان اینکه ایستگاه پایانه امام رضا(ع) اولین ایستگاهی است که در خط 3 قطارشهری به بهره برداری می رسد، گفت: امیدواریم ایستگاه های شهدا و باب الجواد نیز در صورت تأمین مالی 200 میلیارد تومان به صورت ریالی و 15 میلیون یورو به صورت ارزی در سال 1400 به بهره برداری برسد.
کیانوش کیامرز تصریح کرد: در ایستگاه پایانه، موضوعات مربوط به سیستم روشنایی، پله برقی، آسانسور، تهویه و اطفای حریق در قرارداد آماده است.وی با بیان اینکه عملیات ساخت ایستگاه باب الجواد نیز تا یک ماه آینده آغاز می شود، در پاسخ به برخی انتقادات و ابهامات درباره انتقال دستگاه تی بی ام ضلع غربی خط 3 قطارشهری به منطقه مهر مادر و رها کردن عملیات حفاری خط 3 تا قاسم آباد و امیریه گفت: انتقال این دستگاه از امامت به منطقه مهرمادر برای آغاز عملیات حفاری خط 4 با برنامه ریزی بوده است.


دلایل انتقال دستگاه تی بی ام از خط 3 به خط 4
وی افزود: 17 کیلومتر از کل مسیر خط 3 را حفاری کرده ایم و عملیات ساخت در این 17 کیلومتر رقمی بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان نیاز دارد؛ این در حالی است که دولت برای هر خط قطارشهری جداگانه پول پرداخت می کند. برای همین مدیریت شهری مشهد به این جمع بندی رسید که برای دریافت بیشتر منابع مالی دستگاه تی بی ام به خط 4 منتقل شود. دستگاه تی بی ام خط 3 در ضلع شرقی 7 تا 8 ماه دیگر آزاد می شود و می توان از این دستگاه برای ادامه حفاری خط 3 در ضلع غربی استفاده کرد.
مدیرعامل قطارشهری مشهد تأکید کرد: مردم قاسم آباد و الهیه مطمئن باشند که ما این مسیر را رها نکرده ایم و علاوه بر اینکه بخشی از کار حفاری را به صورت دستی انجام می دهیم با پایان کار دستگاه تی بی ام در ضلع شرقی از این دستگاه برای حفاری ضلع غربی استفاده خواهد شد.

فهرست طبقات