شرکت قطار شهری مشهد
پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶ ۹۵
طبقه بندی: اخبار
چچ
مرداد 1400 ، خط2 به سلامت می رسد

کیامرز ،مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد:

مرداد 1400 ، خط2 به سلامت می رسد

حوزه ساخت قطارشهری مشهد این روزها در چندبخش فعال است، از ساخت ایستگاه های دسترسی در برخی ایستگاه های خط 2 گرفته تا تلاش مدیران، مهندسان، متخصصان و کارگران در ساخت 6 کیلومتر از مسیر خط 3.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در همین راستا وعده داد که در صورت تأمین منابع مالی، در مردادماه سال 1400 عملیات عمرانی ایستگاه سلامت در خط 2 قطارشهری تمام خواهد شد و این خط مترویی به این ایستگاه می رسد.
کیانوش کیامرز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: رقم اعتباری پیش بینی شده برای رسیدن قطارشهری در خط 2 به ایستگاه سلامت 130 میلیارد تومان است. انجام عملیات ساختمانی و ساخت مسیرهای دسترسی در 4 ایستگاه خط 2 مترو نیز در حال انجام است.

ساخت مسیر دسترسی در 4 ایستگاه
وی ادامه داد: نبود دسترسی های دوم ویژه تردد شهروندان یکی از نواقص برخی ایستگاه هاست که دراین راستا عملیات ساخت این دسترسی ها در 4 ایستگاه سعدی، کوهسنگی، الندشت و شهید کاوه در حال انجام است. وی افزود: خوشبختانه پیشرفت فیزیکی این مسیرهای دسترسی بالاست و براساس برنامه، دسترسی دوم ایستگاه کوهسنگی تا پایان آذرماه، دسترسی سوم ایستگاه شهید کاوه تا پایان دی ماه، دسترسی دوم ایستگاه سعدی تا اواخر بهمن ماه و دسترسی دوم ایستگاه الندشت تا خردادماه سال 1400 با هزینه کرد 100 میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.


بهره برداری از 6 کیلومتر خط 3 تا آذر 1400
کیامرز در ادامه به آخرین وضعیت ساخت خط 3 قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما در این خط بهره برداری از 6 کیلومتر این خط از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) است که براساس برنامه ریزی صورت گرفته این مسیر باید تا آذرماه سال 1400 به بهره برداری برسد.
وی رقم اعتباری برای این 6 کیلومتر را 2000 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: خوشبختانه در موضوع تأمین منابع مالی در سال 99 مشکلی وجود ندارد و امیدواریم این روند در سال 1400 هم ادامه داشته باشد.
مدیرعامل قطارشهری مشهد افزود: اکنون قسمت تونلی این 6 کیلومتر یا همان هسته مرکزی پروژه از سی درصدی برخوردار است و پیشرفت فیزیکی بخش دسترسی جانبی نیز 5 درصد است.وی درباره آخرین وضعیت حفر تونل در ادامه مسیر گفت: اکنون در جبهه شرقی دستگاه حفر تونل یک کیلومتر از پایانه امام رضا(ع) فاصله گرفته و به سیدی رسیده است اما در بخش غربی باید برنامه ریزی کنیم تا ببینیم چگونه برای حفر تونل از امامت تا امیریه کار پیش رود.


پیشرفت 28 درصدی شفت خط 4
کیامرز در ادامه به آخرین وضعیت خط 4 قطارشهری مشهد اشاره و اظهار کرد: عملیات حفر شفت در منطقه مهرمادر برای آماده شدن عملیات حفاری تونل خط 4 طبق برنامه زمان بندی در حال انجام است و تاکنون 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس برنامه این عملیات تا پایان بهمن ماه امسال به پایان می رسد و در همین زمان عملیات حفر تونل نیز آغاز خواهد شد.


خرید 60 واگن دیگر در دستورکار
تأمین واگن قطارشهری موضوع دیگری بود که کیامرز به آن پرداخت. وی دراین باره گفت: ما در خط 2 مترو، کمبود واگن نداریم اما اکنون 60 واگن در خط یک فعال است که با توجه به ممنوعیت خرید خارجی و براساس قراردادی که با شرکت مپنا امضا شده است، فعالیت برای خرید 60 واگن دیگر در این خط در حال انجام است. خوشبختانه شرکت مپنا در راستای تولید بومی واگن های ال آرتی اقدامات خوبی انجام داده و امیدواریم تا پایان سال برای تأمین این واگن ها به مرحله تجاری سازی و واریز پول برسیم. کیامرز ادامه داد: دورنمای ما برای تأمین واگن خط 3 متروی مشهد خوب نیست اما درعین حال با توجه به تکمیل بودن واگن های خط 2، در زمان بهره برداری خط 3 می توانیم از واگن های خط 2 استفاده کنیم.
او در ادامه به مشکلات تأمین منابع مالی پروژه های قطارشهری پرداخت و گفت: شرکت قطارشهری همچنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. ساخت مترو هزینه زیادی دارد و منابع فعلی بسیار کم است. دورنمای ما هم برای تأمین منابع مالی به هیچ وجه خوب نیست و امیدواریم شرایط اقتصادی به گونه ای شود که بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

فهرست طبقات